Miért nem használunk csilivili eszközöket, és miért nem cseleztetjük bójára a játékosokat az edzéseinken?

És miért fejlődnek jobban a játékosaink ezek nélkül?

Nagyon divatosak mostanában a különböző különleges edzésmódszerek, ahol mindenféle színes, csillogó-villogó eszközt bevetnek az edzők a játékosok döntésének fejlesztésére. Kívülről nézve rendkívül látványos tréningeket lehet tartani a különleges eszközök segítségével.

Nálunk azonban nem lehet ilyen típusú edzésekkel találkozni, és azt is elmondjuk, hogy miért nem.

A legegyszerűbben egy hétköznapi életből vett példával tudjuk bemutatni, mi miért hiszünk abban, hogy ezek az eszközök nem fejlesztik jól a futballtudást.

Ha meg akarlak tanítani autót vezetni, akkor kiviszlek a forgalomba és átadom neked a kormányt, te pedig elkezdesz vezetni, ezáltal megtanulsz jó döntéseket hozni vezetés közben.

Ha nem tudsz vezetni, és én úgy próbállak megtanítani, hogy egy kormányt adok a kezedbe, és ha egy piros táblát emelek fel, akkor balra forgasd, ha a kéket, akkor meg jobbra, akkor soha nem fogsz megtanulni forgalomban vezetni. Egy kormányt rohadt gyorsan tudsz majd jobbra és balra forgatni az adott jelekre, de a forgalomban ezzel szinte semmit nem tudsz kezdeni.

Amikor engem vezetni tanítottak, akkor már az első alkalommal a vezetőülésbe küldött az oktató, és nekem kellett a tanpályára vezetni a Deák téri lakásától. Persze utána gyakoroltuk a csúsztatott kuplung használatát is forgalom nélkül, de ezt nem úgy oktatta, hogy leültetett egy székre, és arra kért, hogy emelgessem a bokám nagyon finoman, ahogy majd a kocsiban kell, hanem az autóban ülve kellett próbálgatnom az indulást, tehát rögtön megtapasztaltam, hogyan hat az autó működésére, ha felengedem a kuplungot.

Baróti Lajos azt mondta „A futballt futballal kell oktatni!”

Amikor Lionel Messi a Barcelona mérkőzésein visszalép a labdáért, megkapja azt, ráfordul a védelemre és megindul, majd amikor az első védő kilép rá, lepasszolja Suáreznek, majd továbbfut, akkor Suárez már Messi megindulásakor tudta, hogy ha labdát kap Messitől, érdemes lesz neki visszaadnia, hiszen Messi a passzolgatásból védelmi vonal törésre váltott. Vagyis olvasta a játékot, olvasta a jeleket, ami Messi szándékából következik. Suárez futballjeleket olvasott, és azokra reagált. Ezt nem lehet és fölösleges is színes bójákkal vagy villogó lámpákkal oktatni, hiszen ezek nem futballjelek, így hatástalanok.

A futballt futballal oktatjuk! Az edzéseinken a futballdöntéseket fejlesztjük, de ezt csak úgy tudjuk hatékonyan tenni, ha futballjeleket használunk.

Egy meccsen soha nem kell kicselezni egy mozdulatlan bóját, soha nem kell az alapján kiválasztani a mozdulatunkat, hogy milyen színű pólót emel a magasba valaki, vagy hol villan fel egy lámpa.

Azonban nagyon gyorsan és jól kell reagálni a futballjelekre, például arra, merre lendíti a lábát a társunk vagy ellenfelünk, hogyan mozog a pályán lévő többi játékos, milyen erővel érkezik a labda vagy mekkora tér áll rendelkezésemre.

Mi képileg oktatjuk a futballt. Kiemeljük a kulcspillanatokat, hogy mikor, mit, miért csináljon a játékos. A feladataink egy történetet írnak le, amelyben előzmény, cselekmény és következmény is van, így a játékos tudja, hogy a tanultakat mikor használja a meccsen. Például egy csel oktatása labdakéréssel kezdődik (előzmény), ezután a labda birtokba vétele után jön a csel igazi ellenfél ellen (cselekmény), majd pedig lövéssel/beadással (következmény) zárul a feladat.

Az edzéseinken így kívülről nézve semmi extra nem történik, de közben a játékosok megtanulják és megértik, hogy melyik futballjelre melyik a leghatékonyabb válasz, így futballdöntésük és játékolvasási képességük fejlődik. Mert persze szükség van a sportban gyors reakcióra, de hiába reagálok én a leggyorsabban, ha a rossz megoldás végrehajtásában vagyok a leggyorsabb.

Amikor még a magyar futball világhírű volt, akkor a futballt futballal oktattuk. Hát mi is ezt tesszük!

Hegyi Dániel, Rózant Janó

#neofutball #lesznekvilagklasszisaink
————————————————-
https://neofutball.hu